Nieuws

18-02-2017 – Het 25e en laatste concours

Het Govert van Wijn Orgelconcours, dat dit jaar op 1 juli voor de 25e keer zal worden gehouden, zal voor de laatste keer worden georganiseerd. Het is voor jonge organisten (zowel amateurs als conservatoriumstudenten) tot 30 jaar de laatste kans om mee te doen aan dit unieke orgelconcours op het beroemde Garrelsorgel in de Groote Kerk te Maassluis. Het maximale aantal deelnemers is vastgesteld op 15 personen. Dus: aarzel niet en schrijf je nu in!

De aanleiding voor het orgelconcours was de 350ste geboortedag van Govert van Wijn (1642-1738) in december 1992. De Govert van Wijnstichting heeft toen de orgelcommissie verzocht een orgelconcours te organiseren. Jaap Kroonenburg heeft toen een vorm bedacht, die onder alle reeds bestaande orgelconcoursen nog niet voorkwam, namelijk een concours voor amateurorganisten en conservatoriumstudenten tot de leeftijd van 30 jaar. In 1993 vond het eerste concours plaats met twaalf deelnemers en sindsdien is er ieder jaar één gevolgd. Sinds enkele jaren wordt het concours niet meer gefinancierd door de Govert van Wijnstichting, maar is het concours zelfstandig voorgezet door de Stichting Govert van Wijn Orgelconcours, opgericht door Jaap Kroonenburg.

Het 25e concours vormt het slot van een jarenlange traditie. Sommige oud-winnaars van het orgelconcours zijn inmiddels bekende namen in de orgelwereld! Twee daarvan, Rien Donkersloot en Susanna Veerman, nemen dit jaar plaats in de jury. Andere bijzonderheden van deze laatste editie zijn dat de verplichte werken speciaal voor deze gelegenheid zijn gecomponeerd door Kees van Eersel. Bovendien zijn er voor het eerst geldprijzen te winnen.

04-02-2017 – De jury

De concoursdeelnemers worden elk jaar weer door een deskundige jury beoordeeld op de muzikale voordracht, techniek en registratie. Dit jaar bij het 25e concours wordt de jury gevormd door Bas de Vroome, voorzitter, en (heel bijzonder!) twee oud-prijswinnaars van het concours, te weten Rien Donkersloot en Susanna Veerman.

Bas de Vroome, juryvoorzitter

Bas de Vroome

Bas de Vroome studeerde orgel bij Piet Kee en kerkmuziek bij Klaas Bolt en Jan Boeke aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na deze studie deed hij een beiaardstudie aan de Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht) bij Todd Fair en Arie Abbenes. Hij won 8 eerste en tweede prijzen bij nationale en internationale orgelconcoursen o.a te Deventer, Nijmegen, St. Albans en Roeselare. In 1994 won hij het tweede internationale beiaardconcours te Groningen. Sindsdien jureert hij regelmatig bij concoursen.

Bas de Vroome is beiaardier in Naaldwijk, Wateringen, De Lier, Rijnsburg, Vlaardingen en Spijkenisse. In Spijkenisse houdt hij zich al vele jaren bezig met jeugd door excursies te leiden naar het fraaie Eysboutscarillon met de groepen 7 en 8 van de basisscholen. Bas de Vroome is als organist verbonden aan de Hervormde Gemeente te Delft en als zodanig hoofdorganist van de Oude en de Nieuwe Kerk met de 4 monumentale orgels. In deze gemeente leidt hij ook een gemengd koor. Sinds 1994 is hij verbonden aan het Rotterdams Conservatorium. Hier doceert hij hoofdvak orgel en als bijvakken vakdidaktiek, stagebegeleiding en basso continuo. Door middel van dit bijvak worden de verschillende vakgroepen bij elkaar gebracht en is het vak orgel geïntegreerd in het hele conservatoriumleven.

Bas de Vroome maakte 12 CD’s, onder meer met het volledige orgelwerk van Hugo Distler. In het kader van het Distlerjaar doceerde hij in 2008 aan de Internationale Zomeracademie te Haarlem.

Rien Donkersloot

Rien Donkersloot

Rien Donkersloot werd in 1985 geboren te Rotterdam. Hij studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium bij Bas de Vroome en Ben van Oosten. In 2008 studeerde hij hiervoor cum laude af. Tevens behaalde hij het diploma kerkmuziek. Naast orgel speelt Rien beiaard. Hij studeerde aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort bij Frans Haagen. In juni 2011 studeerde hij cum laude af. In september 2009 won hij de 1e prijs op het internationale beiaardconcours in Wavre (België) en tevens de 1e prijs op het internationale beiaardconcours in Gorinchem. In september 2012 won hij de 1e prijs op het Internationale Sweelinck Beiaardconcours in Groningen. Hij volgde orgelcursussen bij Michel Chapuis, Andres Cea Galan, Harald Vogel, Olivier Latry, Zsigmond Szathmary en Thomas Trotter. Hij won prijzen bij orgelconcoursen in Brielle en Leiden; in september 2012 won hij de 2e prijs op het Internationale orgelconcours te Breda. Rien is organist van de Joriskerk in Amersfoort en de Laurentiuskerk te Mijnsheerenland. Daarnaast is hij stadsbeiaardier van Haarlem en Goes en gemeentebeiaardier van Ridderkerk. Verder heeft hij een uitgebreide concert- en lespraktijk en is hij actief als (koor)begeleider. Van zijn spel verschenen diverse cd’s, die in de pers zeer positief werden ontvangen.

Susanna Veerman

Susanna Veerman

Susanna Veerman heeft een uitgebreide concertpraktijk opgebouwd vanaf 1998 als dirigente, organiste, kerkmusicus en begeleidster zowel op orgel als piano. In 2003 behaalde Susanna Veerman de derde prijs op het orgelconcours te Schläegl (Oostenrijk) en datzelfde jaar won zij de tweede prijs op het orgelconcours te Brielle. In 2004 en 2005 won zij de tweede prijs op het Govert van Wijn orgelconcours te Maassluis. In 2007 en 2008 werd zij finaliste bij het A. Guilmant en M. Reger orgelconcourste Leeuwarden. Sinds 1999 was zij cantor en tweede organiste in de R.K. St. Augustinuskerk te Amsterdam. Vanaf 1 mei 2009 is zij in de bovengenoemde kerk titulair-organiste, waar zij wekelijks het Aristide Cavaillé-Coll orgel uit 1881 bespeelt en 6x per jaar internationale concerten organiseert.

In 2005 en 2006 en 2007 ontving Susanna een beurs van de twee grote fondsen (Prins Bernhard Cultuurfonds en Fonds voor de Podiumkunsten) om 3 jaar lang naar Lyon (Frankrijk) af te reizen voor privéles orgel bij de bekende organist Louis Robilliard. In april 2007 werd zij onderscheiden met de zilveren medaille (l’argent) van de Société Académique “Arts-Sciences-Lettres” vanwege haar verdiensten voor de Franse koor- en orgelmuziek. In april 2013 werd zij tevens onderscheiden door dezelfde Société met een Vergulde Medaille (Vermeil) voor haar verdiensten voor Franse koor- en orgelmuziek. Sinds mei 2013 is zij voor de Société gedelegeerde voor Nederland.

Susanna heeft diverse cd’s uitgebracht met voornamelijk Franse orgelwerken, o.a. in de St. Augustinuskerk te Amsterdam, op het Cavaillé-Coll orgel van de Saint-Antoine des Quinze-Vingts kerk te Parijs en in de kathedraal van Orléans, Frankrijk. Per jaar geeft Susanna vele solo orgelconcerten door heel Nederland, Europa en Canada. Sinds 2005 geeft zij ook concerten in het buitenland, nl: Verenigde Staten, Frankrijk, België, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland en Wit-Rusland. Met Wim Does vormt zij een vast quatre-mains duo op orgel en piano. Haar specialisatie en liefde ligt vooral bij de Frans-Romantische orgelrepertoire uit de 19-20-ste eeuw. Zij speelde in de grote orgelseries van Parijs in de St. Augustin, Notre-Dame d’Auteuill, American Church, Ecole Militaire, Notre-Dame d’Esprit, St. Trinité, St. Sulpice etc…), en tevens in de kathedralen van Le Mans, Bordeaux, Mallorca (Spanje) St. James in Toronto (Canada), Montréal, etc…

Van 2005 tot 2013 was Susanna vaste begeleidster orgel/continuo van het Westerkerkkoor en het Bachorkest bij de maandelijkse cantatediensten in de Westerkerk te Amsterdam, met uitvoeringen van o.a. de Passionen en cantates en missen van J.S. Bach.
Van 2007 tot 2011 gaf zij les zij aan de Fontys Hogeschool te Amsterdam op de faculteit Theologie als docent kerkmuziek. Sinds 2008 heeft Susanna met haar echtgenoot een eigen muziekpraktijk W&S Music in Amsterdam en Apeldoorn.

15-10-2016 – Kees van Eersel componeert verplichte werken

Traditioneel kunnen de deelnemers een keuze maken uit twee verplichte werken, waarvan één in de periode van vóór 1800 en één daarna. Na het verplichte werk mag de deelnemer een vrij werk spelen, afkomstig uit de andere stijlperiode.

Voor de 25e editie van het concours zijn de verplichte werken twee unieke composities, die speciaal voor deze gelegenheid zijn gecomponeerd door organist Kees van Eersel. Deelnemers kunnen kiezen uit een Trio in Barokstijl of het werk ‘Intermezzo’ in Laat-Romantische stijl. Kees van Eersel heeft diverse composities op zijn naam staan (zie ook keesvaneersel.nl) en Stichting Govert van Wijn Orgelconcours is verheugd met zijn medewerking om deze concourseditie extra glans te geven.

Deelnemers die kiezen voor het Trio mogen dit combineren met een vrij werk van na 1800. Wie kiest voor het Intermezzo, moet een vrij werk van vóór 1800 selecteren.

01-10-2016 – Promotiefilm